Hyvinvointi
Comment 1

Vaelteleva mieli

Keskittyminen on joskus tavattoman vaikeaa. En tarkoita keskittymistä työtehtäviin tai velvotteisiin, joihin kohdistuu jonkinlainen ympäristön paine (tai jotka voi tarvittaessa hoitaa vaikka kiukulla), vaan asioita, joihin joutuu piiskaamaan itseään. Olen itse huomannut kolmen asian auttavan keskittymisongelmissa.

Asiaan täytyy tuntea mielenkiintoa. Miksipä edes haluta vapaaehtoisesti keskittyä asiaan, johon ei tunne mielenkiintoa. Jos asian tekee lopputuloksen vuoksi, itse tekemisen voi silti saada mielenkiintoiseksi. Kirjoitin ja linkitin ruuanlaiton ja matkustamisen yhdistämisestä täällä. Innostuin joogasta osaksi siksi, että sen taustalla on mielenkiintoinen filosofia. Kaikkea omaa kuntoilua motivoi lajin seuraaminen ja tekniikan opettelu (tennis, uinti, juoksu).

Keskittyminen ajatteluun tai jonkin paneutumista vaativan uuden asian opettelu onnistuu parhaiten tekemällä samalla jotain helppoa ja rentouttavaa fyysistä puuhaa. Omatoiminen kielenopiskeluni sai lisäpontta, kun aloin kuunnella kieliharjoituksia kävelylenkillä (myönnän, keskittymiseni harjoitusten kuunteluun onnistuu ainoastaan kävelylenkeillä). Käyn läpi kirjan uuden kappaleen ensin lukemalla ja kirjoittamalla sanaston (kirjoitusasun oppimisen vuoksi), ja kuuntelen sitten siihen liittyvät harjoituksia läpi tunnin kävelylenkin aikana. Helppo fyysinen puuhastely saa ajatukset liikkeelle. Kävelyyn liittyvä pieni video täällä.

Keskittyminen on helpointa, jos asiat ovat järjestyksessä. Ulkoiseen kaaokseen auttaa tavaranpaljouden ja ärsykkeiden vähentäminen, sisäisesti saan itse asiat järjestykseen kirjoittamalla ne. Itse kirjoitan mieluiten ajatuksiani kunnolla muistiin, monelle on apua listoista, muistiinpanorungoista tai ajatuskartoista. Luin hauskaa mind map -artikkelia, jonka löysin tämän postauksen kautta. Asioiden kirjaaminen auttaa paitsi keskittymiseen myös tuottaa uusia/raikkaita ajatuksia ja luovia ratkaisuja (toimii kuten edellä mainittu kävely yhdistettynä rentoon ajatusten virtaan).

Vaeltelevan mielen voi saada kuriin myös erilaisten harjoitusten ja meditoinnin. Asiaan liittyvä artikkeli täällä.

1 kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s